Blog

Urheilijan vegaaniruokavalion toteuttaminen käytännössä

Vegaaniruokavalioon liittyy monenlaisia väitteitä ja uskomuksia. Yksi sitkeimmistä väitteistä on se, että saako urheilija riittävästi proteiinia vegaaniruokavaliosta. Toinen melko yleinen väite liittyy energiansaantiin, joka nousi esille mm. armeijan kasvisruokapäivän yhteydessä vuoden 2018 loppupuolella, jolloin entinen puolustusministeri tokaisi: ”Armeija ei taistele kukkakaalipirtelön voimalla”.  Joka tapauksessa näitä väitteitä riittää.

Jatka lukemista ”Urheilijan vegaaniruokavalion toteuttaminen käytännössä”

Kasvisruokavalio urheilijalla – uhka vai mahdollisuus?

Yhä useampi miettii kasvisruokavalion noudattamista. Taustalla on monenlaisia perusteluja, kuten terveellisyys, eettisyys ja viime aikoina pinnalle nousseet ilmastokysymykset. Myös moni urheilija ja liikkuja miettii kasvisruokavalioon ryhtymistä tai noudattaa sitä jo tällä hetkellä. Syinä ovat todennäköisesti jo edellä mainitut tekijät, mutta lisäksi osa ajattelee, että kasvisruokavalio tuo mukanaan suorituskykyä parantavia hyötyjä. Toiset taas pitävät kasvisruokavaliota urheilijan suorituskykyä romahduttavana tekijänä. Miten asia on todellisuudessa tutkitun tiedon pohjalta?

Jatka lukemista ”Kasvisruokavalio urheilijalla – uhka vai mahdollisuus?”

D-vitamiini ja urheilu – mikä on urheilijalle sopiva D-vitamiinitaso ja -annos?

D-vitamiini on ehkä yksi eniten keskustelu herättävä ravintoaine. Myös urheilupiireissä moni luottaa D-vitamiinilisien voimaan suorituskyvyn nostattajana ja vastustuskyvyn vahvistajana. Mutta pitääkö D-vitamiinille asetetut kovatkin lupaukset paikkaansa?

Jatka lukemista ”D-vitamiini ja urheilu – mikä on urheilijalle sopiva D-vitamiinitaso ja -annos?”

Harjoittelun aiheuttamat vatsaoireet – mekanismit ja ehkäisykeinot

Ruoansulatuskanavan vaivat ovat yleisiä monissa urheilulajeissa, mutta erityisesti kestävyyslajeissa. Vatsaoireiden yleisyys tavallisesti lisääntyy sitä mukaan, mitä pitkäkestoisempi ja kovatehoisempi liikuntasuoritus on kyseessä. Tyypillisiä ruoansulatuskanavan ongelmia kestävyysurheilijoilla ovat muun muassa pahoinvointi, vatsakrampit, ripuli ja oksentelu. Ruoansulatuskanavan vaivat eivät ole vain epämukavia, vaan voivat heikentää suorituskykyä, ja äärimmäisissä tapauksissa voivat aiheuttaa terveydellisiä haittoja, kuten suolilamaa, verenvuotoista mahatulehdusta ja iskeemistä koliittia.

Jatka lukemista ”Harjoittelun aiheuttamat vatsaoireet – mekanismit ja ehkäisykeinot”

Suhteellinen energiavaje urheilussa ja naisurheilijan oireyhtymä

Suhteellisella energiavajeella urheilussa (RED-S = Relative Energy Deficiency in Sport) tarkoitetaan riittämättömän energiansaannin epäedullisia vaikutuksia urheilijan tai liikkujan terveyteen ja suorituskykyyn.Termi on suhteellisen uusi ja se on nostettu naisurheilija oireyhtymä -termin korvaajaksi. Käyn kirjoituksessa läpi, mistä suhteellisessa energiavajeessa on kysymys, mitä epäedullisia vaikutuksia sillä voi olla terveyteen ja suorituskykyyn, mitkä tekijät ovat suhteellisen energiavajeen taustalla ja kuinka suhteellista energiavajetta voidaan hoitaa.

Jatka lukemista ”Suhteellinen energiavaje urheilussa ja naisurheilijan oireyhtymä”